شناسهٔ خبر: 178730 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

فعالیت سامانه بارشی برای ۴ روز و صدور هشدار زرد هواشناسی

جاده بارانی سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد هواشناسی از بروز ناپایداری‌های جوی از امروز تا ۴ روز در پی فعالیت یک سامانه بارشی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد هواشناسی امروز شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳، از فعالیت یک سامانه بارشی و بروز ناپایداری‌های محلی در برخی مناطق کشور خبر داد که این سامانه از شنبه ۲۱ مهر آغاز شده و تا سه‌شنبه ۲۴ مهر ادامه خواهد داشت.

بر اساس این هشدار، رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی و احتمال بارش تگرگ به‌ویژه در نواحی مستعد گردوخاک پیش‌بینی شده است.

مناطق تحت تأثیر این سامانه به شرح زیر است:

شنبه ۲۱ مهر: اردبیل، شمال شرق آذربایجان شرقی، گیلان، ارتفاعات مازندران، خراسان شمالی، غرب و شرق فارس، ارتفاعات کرمان، شرق هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان.

یک‌شنبه ۲۲ مهر: شمال و شرق اردبیل، شمال شرق آذربایجان شرقی، گیلان، ارتفاعات مازندران، سمنان، گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی.

دوشنبه ۲۳ مهر: اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان، ارتفاعات مازندران، گلستان، خراسان رضوی و شمالی و زنجان.

سه‌شنبه ۲۴ مهر: گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، خراسان رضوی و زنجان.

احتمال آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، وقوع صاعقه و لغزندگی جاده‌ها به‌ویژه در مناطق کوهستانی و گردنه‌ها از جمله اثرات مخاطره‌آمیز این سامانه اعلام شده است. همچنین امکان خسارت به سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و محصولات کشاورزی نیز وجود دارد.

سازمان هواشناسی توصیه کرده است از برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری شود. همچنین احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، چرای دام و تردد عشایر در مناطق مرتفع، لایروبی دهانه پل‌ها و کانال‌ها، و تسریع در برداشت محصولات کشاورزی نیز از دیگر اقدامات پیشنهادی این سازمان است.